پروژه نگهداری و تعمیرات ماشین آلات توسط کیان صنعت شهباز پیمانکار راه آهن برای کارفرمای محترم نوین صنعت رجاء در دیماه ۹۹ آغازشد.
به موجب این قرارداد مسئولیت نگهداری و تعمیرات ماشین آلات ( جک های بالابر واگن، جرثقیل ها، کمپرسرهای هوا و … ) مستقر در تهران و نواحی (تبریز، اهواز و … ) به شرکت کیان صنعت شهباز پیمانکار ریلی برتر راه آهن جمهوری اسلامی واگذار گردید.
جکهای بالابر واگن
جکهای بالابر واگن یکی از اجزای اصلی در سیستم بالابری واگنهای راهآهن هستند که برای بالا و پایین کردن واگنها به کار میروند. این جکها عمدتا از دو نوع نیرو استفاده میکنند: هیدرولیک و برقی.
- جکهای هیدرولیک: این نوع جک از یک سیستم هیدرولیک برای ایجاد نیرو و حرکت واگن استفاده میکنند. این سیستم شامل یک پمپ هیدرولیک، یک مخزن روغن، لولهها و سیلندرهای هیدرولیک است. با فشردن روغن درون سیلندرهای هیدرولیک، سیلندر به بیرون یا داخل حرکت کرده و در نتیجه واگن بالا یا پایین میرود.
- جکهای برقی: این جکها از نیروی برق برای حرکت واگن استفاده میکنند. آنها دارای موتورهای الکتریکی هستند که با فعال شدن، سیستم پیچ و مهره را در حرکت قرار میدهند و واگن را بالا یا پایین میبرند.
ویژگیهای مهم جکهای بالابر واگن شامل موارد زیر است:
- ظرفیت بارگیری: ظرفیت بارگیری جک باید با توجه به وزن واگنها و بارهای حمل شده در آنها تعیین شود تا به طور ایمن کار کند.
- سرعت حرکت: سرعت حرکت جک برای بالا و پایین کردن واگن نیز مهم است که باید با توجه به نیازهای عملیاتی تنظیم شود.
- پایداری و ایمنی: جک باید دارای پایداری و ایمنی مناسبی باشد تا از حوادث و نقصان در عملکرد آنها جلوگیری شود.
- مقاومت در برابر عوامل محیطی: جک باید مقاوم در برابر عوامل محیطی مختلفی مانند رطوبت، گرد و غبار و دما باشد تا عمر مفید واگن را افزایش دهد.
- نگهداری و تعمیرات: جک باید قابلیت نگهداری و تعمیرات مناسبی داشته باشد تا در صورت نیاز به تعمیر، به راحتی امکانپذیر باشد.
به طور کلی، جکهای بالابر واگن نقش بسیار مهمی در عملکرد و ایمنی واگنهای راهآهن دارند و انتخاب، نصب و نگهداری آنها باید با دقت و به دقت انجام شود.